رژیم غذایی با شاخص گلایسمیک پایین سبب بهبود فاکتورهای خطر قلبی ومقاومت به انسولین  نمی شود

 16 دسامیر 2014- درمطالعه ای که بروی  افراد  چاق و دارای اضافه وزن انجام گردید مشخص شد رژیم غذایی با نمایه ی گلایسمیک پایین موجب بهبود مقاومت به انسولین، بهبود پروفایل چربیهای خون  و کاهش فشار خون سیستولیک نمی شود. نتایج این تحقیق در مجله ی JAMAمنتشر شد.

غذاهایی با محتوی کربوهیدراتی مشابه  می توانند  مقدار قند خون را بطور متفاوتی افزایش دهند، خاصیتی  که به آن نمایه یا شاخص گلایسمیک می گویند. اگر چه در برخی سیاستهای تغذیه ای به مصرف غذاهایی با نمایه ی گلایسمی پایین اشاره شده است و حتی به کارخانه های تولید مواد غذایی توصیه می شود که شاخص گلایسمیک مواد غذایی را در برچسب تولیداتشان ذکرکنند اما تأثیر شاخص  گلایسمیک  بطور مستقیم  بر فاکتورهای خطر قلبی عروقی و دیابت هنوز بخوبی مشخص نبود.

دکتر sacksاز بیمارستان زنان و دانشکده ی پزشکی هاروارد و همکارانش با انجام  یک کارآزمایی بالینی بروی 163 فرد دارای اضافه وزن که درمرحله ی پری هایپرتنشن قرار داشتند به این نتایج دست یافتند.

 آنها تأثیر 4 رژیم  کاملاً مختلف را که شامل وعده های اصلی، میان وعده ها و نوشابه های حاوی کالری بود به مدت  5 هفته بر روی این افراد آزمایش کردند.

این چهار رژیم عبارت بودند از:

1) رژیم  با کربوهیدرات بالا (58 درصد انرژی از کربوهیدراتها) و نمایه ی گلایسمی بالا(65درصد بر اساس مقیاس گلوکز)

 2) رژیم  با کربوهیدرات بالا و با نمایه ی گلایسمی پایین (40 درصد)

 3) رژیم غذایی با کربوهیدرات کم (40 درصد انرژی) که دارای نمایه ی گلایسمی  بالا بود

 4) رژیمی با کربوهیدارت کم و نمایه  یا شاخص گلایمسیک  پایین

هریک از این رژیم ها با رویکرد رژیم سالم برای کاهش فشارخون یا رژیم  DASHبرنامه ریزی شده بودند. این رژیم ها غنی از میوه جات، سبزیجات و غذاهایی با میزان چربی کل و اشباع کم همراه با  محصولات لبنی کم چرب بود.

محققان  دریافتند  که محتوی کربوهیدرات بالا اما نمایه ی گلایسمی پایین در مقایسه با نمایه ی گلایسمی  بالا موجب کاهش حساسیت به انسولین و افزایش کلسترول LDLمی شود و هیچ تأثیری بر میزان  کلسترول HDLو تری گلیسرید  خون و فشارخون ندارد.

رژیم  غذایی با محتوی کربوهیدرات کم اما نمایه ی گلایسمی  پایین  در مقایسه  با نمایه ی  گلایسمی بالا هیچ تأثیری بر فاکتورهای فوق ندارد  بجز اینکه  مقدار تری گلیسرید  خون را کاهش می دهد.

در مقابل رژیم غذایی اولیه که مقدار نمایه ی گلایسمی و مقدار کربوهیدرات آن کم است در مقایسه  با رژیم  غذایی با نمایه ی گلایسمیک بالا و کربوهیدرات زیاد بر حساسیت به انسولین، فشار خون سیستولیک ، کلسترول LDLوکلسترول HDLتأثیری ندارد و تنها  موجب کاهش تری گلیسرید خون می شود.

 نویسندگان مقاله  نتیجه گیری  کردند که در زمینه ی رژیم  DASH، استفاده  از شاخص گلایسمیک  برای انتخاب غذاهای خاص سبب بهبود  فاکتورهای قلبی عروقی و مقاومت  به انسولین  نمی شود.

به گفته ی دکتر  Eckelاز دانشگاه  پزشکی  کلورادو: نقش شاخص گلایسمیک در رژیم های غذایی که برای سلامت  کلی بافت قلب  توصیه می شود درنتایج این تحقیق بر خلاف آنچه انتظار می رفت  بی تأثیر است. بر اساس این نتایج در رژیم  غذایی با کربوهیدرات بالا و شاخص گلایسمیک پایین حساسیت  به انسولین نه تنها افزایش نمی یابد که کاهش می یابد.  با الگوی تغذیه ای مشابه  مقدار کلسترول LDLو آپولیپوپروتئین B(نقطه ی پایان  ثانویه) افزایش می یابد و تغییری در کلسترول HDLو مقدار تری گلیسرید و فشارخون مشاهده  نمی شود.

نتایج غیرمنتظره ی تحقیق دکتر Sacksو همکارانش نشان می دهد که مفهوم ایندکس گلایسمیک از اهمیت  کمتری  نسبت به  آنچه  قبلاً تصور می شد بخصوص در زمینه ی رژیم  غذایی برای سلامت  کلی بدن ، برخوردار است. این یافته ها نشان می دهد که باید بطور مستقیم به شیوه ی زندگی سالم  برای سلامت  کلی قلب و کل بدن  از جمله الگوی تغذیه ای  توجه کرد.

 منبع: www.sciencedaily.com/releases/2014/12/141216161443.htm